Facebook: nowa technologia przewidzi... dokąd się teraz udasz
Platforma Facebook już niebawem będzie wiedziała nie tylko to, gdzie się aktualnie znajdujesz, ale także... gdzie pojawisz się w przyszłości. I nie, nie oznacza to, że Mark Zuckerberg zaczyna zatrudniać w swojej firmie wróżbitów, a pracuje (a raczej jego zespół pracuje) nad nową technologią. Serwis Buzzfeed News odkrył, że wspomniany portal społecznościowy złożył właśnie wniosek patentowy zatytułowany "Offline Trajectories" opisujący technologię przewidywania dokąd uda się użytkownik na podstawie wcześniej zapisanych danych o jego lokalizacji. W oparciu o to jak sformułowano opis technologii wydaje się, że będzie można użyć jej także na innych użytkownikach, to znaczy sprawdzić, gdzie być może udadzą się nasi znajomi.
Facebook złożył właśnie wniosek patentowy zatytułowany "Offline Trajectories", opisujący technologię przewidywania dokąd uda się użytkownik na podstawie wcześniej zapisanych danych o lokalizacji.
Australia z kontrowersyjną ustawą. Protestują Google, Apple i inni
Powiedzmy, że zazwyczaj chodzisz do określonej restauracji po spędzeniu czasu na siłowni. Oprogramowanie zaczyna więc od zgromadzenia danych (uczy się Twoich zachowań) i po jakimś czasie określając Twoją aktualną lokalizację i widząc, że jesteś na siłowni, obliczy ono prawdopodobieństwo, że później udasz się do restauracji. Facebook może również polegać na danych o lokalizacji innych użytkowników w celu przewidywania Twoich ruchów: na podstawie zachowań innych ludzi, jednak zbieżnych z Twoimi nawykami.
Facebook planuje kupić firmę z branży cyberbezpieczeństwa
Inne zgłoszenie patentowe zatytułowane Przewidywanie lokalizacji za pomocą sygnałów bezprzewodowych w sieciach społecznościowych online dotyczy technologii wykorzystującej moc WiFi, Bluetooth, sygnałów komunikacji komórkowej i bliskiego zasięgu (NFC). Jeśli więc osoby w tym samym wieku zwykle odwiedzają zbiór konkretnych lokalizacji w Twoim mieście w jednym czasie, to technologia może dokonać prognozy na podstawie takiego właśnie zachowania. Np. jeśli użytkownicy o podobnym profilu zwykle po obejrzeniu filmu udają się do Starbucksa obok kina, Facebook spodziewa się, że po obejrzeniu filmu także i my pójdziemy napić się kawy.
Polskie urzędy zbadają sprawę ataku hakerskiego na Facebooka
Powyższe patenty pokazują, że techniczni giganci będą nadal poszukiwać sposobów na zdobycie o nas dodatkowych informacji. Wiedząc gdzie jesteś będą mieli więcej okazji, by podsunąć Ci np. spersonalizowane reklamy. Jeśli platforma widzi, że odwiedzasz siłownie i zdrowe restauracje, może służyć Ci odpowiednimi reklamami na temat zdrowia i kondycji. Mimo powyższych doniesień nie ma ostatecznej gwarancji, że Facebook faktycznie wdroży te technologie. Rzecznik serwisu społecznościowego powiedział w rozmowie z Buzzfeed News: Często szukamy patentów na technologię, której nigdy nie wdrażamy, a zgłoszenia patentowe - takie jak te - nie powinny być traktowane jako jednoznaczność przyszłych planów.